onsdag 10 oktober 2012

Christmas Cupcakes

De här gjorde jag också i julas :)
Riktigt mumsiga, och inte alls svåra att göra! Och tar inte alls lång tid att göra.

12 cupcakes

Ingredienser:
3 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
3 tsk pepparkakskrydda
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
1 nypa salt
100 g mörk kvalitetschoklad 70% (ju finare choklad desto bättre smak)

White Chocolate frosting:
200 g vit choklad (ta den finare för bästa kvalitet)
200 g Philadelpiaost
Guld non-stop, strössel, silverkulor eller röda cocktailbär till garnering

Gör så här:
Cupcakes
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
  3. Smält smöret med pepparkakskryddan och blanda det med äggsmedet, tillsätt gräddfilen.
  4. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
  5. Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i vattenbad ( i en skål över kokande vatten).
  6. Rör ner chokladen i smeten.
  7. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 3/4 med smet.
  8. Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna.

White Chocolate frosting:
  1. Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad (precis som med den mörka chokladen)
  2. Rör osten krämigt tillsammans med den smälta chokladen. Låt stelna något i kul eller frys.
  3. Bred frostingen på cupcakesen och garnera med guld non-stop, strössel, silverkulor eller röda bär.

 
Tips:
Har Du spritsverktyg (tyllar, spritspåsar osv osv), och vill göra något extra fint för dekorationen så ta nån rolig tyll och spritsa på :) Och har man inte riktiga spritsar så går det jättebra att ta en vanlig fryspåse och klippa bort ena kanten så har du en fullt fungerande spritspåse.

Imorgon (och ev fredag) kommer det inga inlägg, är lite upptagen med väldigt viktiga planer. Jag ska nämligen på bio med min pojkvän och den börjar sent så vi kommer att vara hemma sent, men jag lovar att gottgöra med fler smarriga recept i helgen.
Tänkte att jag skulle leta fram lite recept som jag vill prova och lägga upp dessa. Och så lovar jag att komma med egna bilder över det jag bakar. Måste bara lära mig att använda min kamera och inte mobilen när jag bakar...hmmm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar