söndag 21 oktober 2012

Hemmagjord Sugarpaste/Sockerpasta

Jag provade för några år sen att göra egen sugarpaste/sockerpasta, vilket var väldigt lätt, men oj så mycket florsocker man behövde. Det var jag inte riktigt beredd på, men kul var det i alla fall.
Självklart har jag inte sparat det receptet, men som mycket annat så kan man ju hitta nästan vad som helst på Internet just nu. Så jag hittade det här och tänker försöka göra det här snart.

För om jag förstår bloggerskan rätt så kan man ha den i stort sett hur länge som helst, bara den förvaras rätt.

Ingredienser:
1 msk gelatinpulver
0,6 dl kallt vatten
1,25 dl vit sirap
1 msk glycerol (det finns på apoteket)
2 msk neutral olja eller kokosfett (rapsolja t. ex.)
800-900 gr florsocker
ev smak och färg

Gör så här:
Blanda gelatin med det kalla vattnet. Låt stå tills blandningen stelnat.
Ställ blandningen över ett vattenbad och hetta upp tills det har löst sig.
Tillsätt sirap och glycerol och blanda ordentligt.
Rör i oljan/fettet och ta bort skålen från värmen.
Tillsätt eventuellt smak och färg. (bra hushållsfärg hittas på www.borgebykryddgard.jetshop.se)

Låt blandningen svalna något.
Jobba in florsockret lite i taget och blanda väl.
Häll ut Sugarpasten på plastfolie och plasta in den väl. Nu är den väldigt kladdig.
Lägg den i en tät påse och tätsluten burk och låt stå i minst ett dygn innan du använder den.


Tips:
Har du en elvisp eller en hushållsassistent så använd dig av degkrokarna på låg hastighet. Men det går lika bra att knåda/kladda med fingrarna.
Och tänk på att degen ska vara en aning kladdig eftersom den stelnar lite och det är lättare att arbeta med den om den inte är för torr.
Och man kan alltid ha i mer florsocker när man arbetar med Sugarpasten.
Den står bra i rumstemperatur.
För bästa smakupplevelse tillsätt en smakessens så som vanilj.

Uppdatering 23/10!
Det går för övrigt jättebra att göra sugarpaste/sockerpasta UTAN glycerolen!
Jag blev så sugen på att testa igår kväll och självklart så upptäckte jag att jag inte hade någon glycerol hemma och eftersom klockan var 22.30 så var det ju inget öppet.
Men har kollat pastan nu ikväll när jag kom hem och det fungerar som sagt jättebra!
Däremot så kom jag hem väldigt sent idag och orkade inte riktigt göra något med den, men det finns en kväll imorgon också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar