lördag 13 oktober 2012

Kokostoppar

Igår blev en sen kväll med lite vin och trevligt sällskap. Vilket resulterade i att jag klev upp lite senare än vanligt, men jag blev ändå inspirerad av att baka. Så jag gick igenom i huvudet vad jag hade hemma och kom på att jag hade kokosflingor. Så varför inte kokostoppar?!
Men när jag kollar receptet så ser jag att jag behöver ha ägg för det! Vilket innebär att jag måste gå ner och handla. *Suck*
Så nu sitter jag här och har bakabstinens.
Men jag tänkte att jag skulle ta och lägga upp bilder på hur de kan se ut. Och självklart receptet.

Och jag måste ju bara visa bilder på min fina maskin, inget fancy, men det är mitt bästa verktyg när jag bakar.

Det här receptet har jag tagit från baksidan av Icas rivna kokos (och även det jag själv använder)


Ingredienser:

50 gr smör
2 st  ägg
1 dl socker
1 påse kokosflingor

Gör så här:

Smält smöret och låt det svalna.
Blanda samman ägg och socker, vispa inte
Tillsätt kokos och smör.
Låt smeten/degen svalna i ca 10 min.
Klicka ut den på bakplåtspapper eller en välmord plåt.
Grädda i 175 grader i mitten av ugnen, 10-15 minuter tills de är lagom gyllenbruna på toppen.

Tips:

För lite mer färgglada kokostoppar kan du använda dig av någon rolig hushållsfärg (alt. karamellfärg). Jag har köpt min hushållsfärg på http://borgebykryddgard.jetshop.se/ och där finns även strössel och annat skoj.
Och är man en chokladälskare som jag så kan man alltid smälta choklad och doppa botten av topparna i choklad, men tänk på att inte doppa för stor del av toppen i chokladen, det blir godare om man har lagom mycket choklad. Annars kan det lätt bli för mäktigt.

Och så lovade jag ju bilder på mitt bästa bakverktyg. Det fick jag i julklapp av min kära mor julen 2011.

 
Maskinen med bunken på plats.

 
Och vad är en matberedare utan sina verktyg. Tre olika vispar, en för större degar, en för mindre degar, och den sista som är perfekt om du ska vispa grädde eller liknande. En blender kanna. Och så klart en  insats för rivning/skärning.
Den här har jag använt duktigt när jag bakar och den är verkligen helt underbar. Så mitt tips är att införskaffa en sådan här maskin om du bakar mycket. Man kan göra mycket med en elvisp, men den här maskinen är verkligen snäppet bättre.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar