måndag 15 oktober 2012

Kola och Hallonpaj

Jag är helt överlycklig!
Jag har hittat det bästa receptet på Kola och Hallonpaj som jag fått av en tjejkompis för några år sen.

Den syndigaste pajen jag smakat. Och ugnen får stå ifred. Pajen tar sin lilla tid, men den är väl värd sin väntan. Men oj oj oj vad man får en sugarrush!

Ingredienser:
3,5 dl kondenserad mjölk ( ca 1 burk)
8 st digestive kex (fullkorn)
50 gr flytande margarin
2 dl vanilj kesella
4 dl hallon

Gör så här:
Koka burken i 2,5 timmar.
Häll av vattnet från kastrullen och låt burken svalna i kastrullen i 30 minuter.
Mixa kex och smör till en smet.
Bred ut smeten i en smord form med avtagbara kanter.
Häll på kolasåsen.
Häll sedan på kesellan.
Dekorera med hallonen.
Ställ in i kylen en stund och servera sedan.

Tips:
När du kokar den kondenserade mjölken använd helst en kastrull som du inte är så rädd om, det kan bli märken i botten.
Se till att burken med den kondenserade mjölken alltid är täckt med vatten under uppkokning.
Det går lika bra att använda vaniljyoghurt, den lite tjockare varianten. Alltså inte light eftersom de brukar vara lite rinnigare.
Ta inte av kanterna från formen när du häller på kolasåsen, kesellan och hallonen utan ta av kanterna efter att du tagit ut formen ur kylen för att få lite bättre stabilitet. Kanske t o m ställa in pajen i frysen en stund för att få en ännu bättre stabilitet.

Självklart så tog jag inte kort när jag gjorde den, men jag uppdaterar när jag har bakat den igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar