tisdag 9 oktober 2012

Pepparkakspaj med apelsinkräm


Ingredienser

250 gram pepparkaksdeg

Fyllning
  
2 dl vispgrädde  
1 dl kesella gourmet  

2 msk socker
½ apelsin, strimlat skal och pressad saft
1 msk citruslikör, ev

Tillagning
1. Smörj noga en slät form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter. Tryck ut degen i botten och 3 cm upp på kanterna.

2. Sätt ugnen på 200 grader. Låt formen stå i kylen tills ugnen är varm.

3. Grädda pajskalet i mitten av ugnen i 6-8 minuter. Låt det svalna och lossa det runt kanterna.

4. Vispa grädden hårt. Blanda ner kesella, socker, apelsinskal och -saft och ev likör med grädden, men vispa inte. Blandningen ska vara fluffig.

5. Häll krämen i pajskalet och garnera ev med citronmeliss och skivad citrusfukt så som "kumqvat".

(bilden är inte från när jag bakade utan är hittad på www.google.com)
 
Av en slump blev jag bjuden på julmiddag hos en av mina bästa tjejkompisar julen 2011. Och då fick jag äran att baka desserten. Och jag letade och letade efter något som jag inte provat förut och som skulle vara lite juligt. Och av en händelse så sökte jag på www.tasteline.com. Och hittade den här. Det såg gott ut och lät ju så himla gott. Och det blev den också, men otroligt mäktig. Så en liten bit räcker för att stilla sötsuget.

Så vill du testa något nytt så skulle jag helt klart rekommendera den här pajen. Perfekt att bjuda på om man ska på julfika hos någon i Jul, eller till Lucia.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar