lördag 20 oktober 2012

Äppel och kanelmuffins

Eftersom vi får besök imorgon så är funderingarna många kring vad jag ska hitta på för fika. Min pappa, hans fru, min syster och hennes son, och min lillebror kommer för att fira min födelsedag lite sent.

Jag skulle vilja göra något speciellt, men sen kommer funderingarna på att jag kan göra det väldigt enkelt för mig och använda nått jag har hemma. Så att säga återanvända.

Men så hittade jag ett annat recept precis precis just nu.
http://www.tasteline.com/Recept/Appel-_och_kanelmuffins. Det funderar jag på att göra. Men det får bli senare ikväll.
För om några timmar så tar jag och min kille våra troll på äventyr till ett lokalt lekland som vi aldrig har varit på förut. Och så kommer en av våra vänner och hans barn med så jag får helt enkelt ta och baka ikväll eller tidigt imorgon. För jag måste ju städa också. Så jag börjar med lite städning idag så det bara är att svabba och dammsuga imorgon.

Men till receptet nu då.
Det blir äppel och kanelmuffins.
Bilder ska jag uppdatera med när jag bakar och det är klart.

Ca 12 muffins
Ingredienser:

Smeten:
125 gr smör
2 dl strösocker
2 st ägg
2 tsk vaniljsocker
1,5 tsk bakvpulver
3 dl vetemjöl
0,25 tsk salt (ca en nypa)
1 dl mjölk
3 msk äppelmos

Muffinsinnehåll:

2 st äpplen
1 dl farinsocker
2 msk malen kanel
50 gr smör

Gör så här:

Rör smör och socker mjukt.
Tillsätt äggen ett i taget.
Blanda först och rör sedan försiktigt ner vaniljsocker, bakpulver, vetemjöl och salt.
Tillsätt sist mjölken och äppelmoset, rör till en jämn smet.
Skala och skär äpplena i småbitar, strö farinsocker och kanel över bitarna.
Smölt smöret och blanda det med äpplena.
Placera ut muffinsformar i en muffinsplåt och fyll dem 2/3.
Tryck ner äppelskivorna och grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 20 minuter.

Tips:

Vill man så kan man servera med vaniljsås, eller varför inte lite glass.
 
Och som utlovat så kommer bilden här.
 
Uppdatering 25/10:
 
Jag vill bara tipsa om att om du har i lite havregryn i smeten så blir det lite mer tuggmotstånd och framförallt gott. Jag gjorde dubbesats och hade i ca 2 dl havregryn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar